Views
7 months ago

Wandelkrant Nr. 26

  • Text
  • Eifel
  • Castelferien
  • Primavera
  • Routeyou
  • Line
  • York
  • Menorca
  • Cavalls
  • Canaria
  • Walcheren
  • Vesting
  • Holland
  • Oostkantons
  • Venen
  • Bosland
  • Wandelen
  • Wandeling
De Wandelkrant is een gratis en onafhankelijk Wandel- & Outdoor magazine voor de actieve wandelaar en sportelaar met aandacht voor natuur en cultuur. In deze 26ste editie: Wandelen en Muziek. Bosland in eigen land. Op stap in de Hoge Venen en de Oostkantons. Ommetje van de maand van Wandelnetwerk Noord-Holland. Beleveniswandeling Veere Vesting & natuurwandeling De Manteling te Walcheren. Off the beaten track met 50+ GR route “Cami de Cavalls” op het Spaanse eiland Menorca. Wandelen in New York op “The High Line”. Rondom je kot met RouteYou La primavera herfsteditie Lees & Win een wandelarrangement midweekverblijf in de Duitse Eifel Neem deel aan de “Lees & Win” wedstrijd en win een midweek verblijf in een vakantieappartement met wandelarrangement voor 2 personen. Hoe kan je deelnemen? Vul het formulier in op https://wandelkrant.be/lees-en-win/ en wie weet win jij een onvergetelijke wandelvakantie bij de sympathieke Belgische gastvrouw Virginie van http://castelferien.com/

Wandelen in New York:

Wandelen in New York: “Proevertjes in Chelsea Market en wandelen op The High Line” Foto 1: Statue of Liberty van op de Staten Island Ferry Tekst en foto’s : Anja Thys We keken er al maanden naar uit: een citytrip naar New York! Heel hun leven droomden mijn zoon en dochter er al van om naar New York te gaan! Eindelijk was het zover! Eind 2019, tussen Kerstmis en Nieuwjaar reisden we naar de Verenigde Staten van Amerika. Een leuke periode in volle kerstsfeer en vele New Yorkers die de stad verlaten om hun familie te bezoeken en andere Amerikanen die naar de Big Apple komen om het nieuwe jaar in te zetten! Ik boekte onze vluchten rechtstreeks bij Virgin en ons verblijf via Airbnb. We vonden een leuke loft in het midden van Chinatown, dicht bij een subway station (Canal Street). De wandeling die we vandaag doen, boekte ik via Airbnb Experiences. Ik koos er eentje waar een echte New Yorker met je gaat wandelen. Dit vond ik wel een leuk initiatief aangezien je dan toch een lokale inbreng krijgt. Er waren natuurlijk heel veel opties waar we konden uit kiezen: naar het Statue of Liberty, de financiële wijk of Wandelen in Central Park om er maar enkele op te noemen. Aangezien het mijn vierde keer in New York was, wilde ik iets nieuws doen! The High Line was iets dat vele mensen me hadden aangeraden, maar waar ik nog nooit van gehoord had. Dit ‘park’ ging pas open in 2009, dus ik was er nog niet geweest! Chelsea Market is ook helemaal gerenoveerd en nieuw leven ingeblazen, dus zeker ook de moeite waard om dit even van dichterbij te gaan bekijken. Dus de wandeling met de titel “Proevertjes in Chelsea Market en wandelen op The High Line” sprak me wel aan! We ontmoetten onze gids Gillian aan de Chelsea Market en we gingen meteen brownies proeven. Daarna ging het langs halva, pizza, taco’s en donuts via de Artists & Fleas Market naar The High Line! Als je wil meegenieten van de lekkernijen, zorg er dan zeker voor dat je even naar de video kijkt op mijn YouTube kanaal Ophelia Talks. Ik heb trouwens ook het grootste deel van de wandeling gefilmd zodat je kan meewandelen! Chelsea Market was vroeger de koekjesfabriek Nabisco (National Biscuit Company) — waar het Oreo koekje uitgevonden werd — , slachthuis en vleesverwerkende industrie en de bevoorrading gebeurde per trein. Van hieruit ging het dan verder met kleinere transportwagens om de goederen te verdelen over de stad. Dit was een arme Foto 2 immigrantenbuurt en

die kleine transportwagens veroorzaakten vele dodelijke ongevallen. Men zocht naar een oplossing en in 1929 stelde de stad voor om voor elke vrachtwagen een paard met berijder te plaatsen als waarschuwing voor de voetgangers. Maar helaas hielp dit helemaal niet om de dodelijke ongelukken te voorkomen! De ultieme oplossing kwam in 1933 toen men de treinlijn de hoogte inbracht. De treinsporen werden dus op een verhoog gebouwd, ter hoogte van de derde verdieping. De goederen voor de fabrieken werden dus rechtstreeks per trein tot in de gebouwen geleverd. Je ziet nog de enorme openingen op de derde verdieping (nu weliswaar dichtgemetseld, maar je ziet duidelijk het verschil!). Er waren een paar aftakkingen om naar verschillende gebouwen te gaan en deze lijn werd lange tijd goed gebruikt. Dan besloten de fabrieken om te verhuizen en in 1980 ging de spoorlijn dicht. Het spoor raakte in verval tot Robert Hammond en Joshua David in 1999 de stad konden overtuigen om dit unicum niet af te breken maar om te vormen tot een publiek park. Het omvormen van de spoorweg tot een openbaar park begon in 2006, en opende in delen in 2009, 2011 en 2014. Het laatste deel werd pas in juni 2019 geopend. Foto 4 De treinsporen liggen er nog en hier en daar nog stukken muur. Hiertussen werden planten en bomen geplant, bloemen en grassen gezaaid. Men installeerde ook bankjes en open plaatsen en hier en daar wat kunst langs de paden, op de nabije gebouwen. Foto 5 Dit lineair park heeft de buurt van arme immigranten omgevormd tot een ‘betere’ buurt en nu zijn de woonsten hier onbetaalbaar geworden. Foto 3 Deze 1.45 mile (2,33 km) High Line is een verhoogd, lineair park aan de westkant van Manhattan. Dat wil zeggen dat het boven de normale grondoppervlakte gesitueerd is en dat het langer is dan dat het breed is. The High Line begint aan Gansevoort Street nabij Chelsea Market en eindigt aan de Hudson Yards aan 34th Street! Er zijn verschillende plaatsen waar je met trappen de High Line kan betreden. Er werden zoveel mogelijk originele onderdelen behouden als maar kon. Foto 6

Onze edities:

Wandelkrant Nr. 27
Wandelkrant Nr. 26
Wandelkrant Nr. 20
Wandelkrant Nr. 19
Wandelkrant Nr. 18
Wandelkrant Nr. 17
Wandelkrant Nr. 16
Wandelkrant Nr. 15
Wandelkrant Nr. 14
Wandelkrant Nr. 13
Wandelkrant Nr. 12
Wandelkrant Nr. 11
Wandelkrant Nr. 10
Wandelkrant Nr. 09
Wandelkrant Nr. 08
Wandelkrant Nr. 07
Wandelkrant Nr. 06
Wandelkrant Nr. 05
Wandelkrant Nr. 04
Wandelkrant Nr. 03
Wandelkrant Nr. 02
Wandelkrant Nr. 01
Wandelkrant Nr. 21
Wandelkrant Nr. 22
Wandelkrant Nr. 25
Wandelkrant Nr. 24
Wandelkrant Nr. 23